Sökmarknadsföring (SEM) är en viktig del av Rosetts DNA. Vi försöker hålla oss uppdaterade på trender och förändringar för såväl Sökoptimering (SEO) som Sökannonsering (SEA). Här finns sannolikt fler synergieffekter än vad en del som arbetar i vårt fält kan se.
En kombination av Sökoptimering och Sökannonsering kan rätt använt leda till bättre sökordsanalys och kunskap kring sökbeteende. En väl genomförd sökordsanalys är avgörande för en lyckad sökmarknadsföring.
Anpassa landningssidan för SEM
En anpassad landningssida, även kallad målsida, bör utöver en okej hastighet ha ett matchande innehåll till sökningen och/eller annonsens budskap för att prestera optimalt. Detta innebär såväl i text som bild är anpassat för sökmarknadsföringen.
Kombinera det med tydlig CTA (Call-to-action) för att kunna mäta resultat genom något besökaren ska göra. För bästa möjlighet att förbättra olika steg bör mätning ske på olika nivåer. Här kan det vara svart på vitt med olika nivåer av formulär med olika värde.
Hur mycket arbete behöver läggas ner på att optimera innehållet för synlighet? Här tänker vi att det är som att bygga höghus, med målet att ha det hus som sträcker sig högst upp i det lilla samhället där du befinner dig. Det behövs inte nödvändigtvis byggas världens högsta hus. Konkurrensen från grannarna är i många fall inte mycket mer än en enkel koja. Det krävs alltså inte alltid ett särskilt högt hus för att prestera topp 10 i samhället.
Vilka sökord ska det anpassas för?
Här är kanske den svåraste frågan, vad har du för sidor. Vilka fler sidor behövs?
Vilka sökfraser är nästa lågt hängande frukt att skapa optimerade sidor för?
Därför behövs en bedömning av sökord och fraser.
Vilken intention har den som söker? I vilket stadie befinner sig den som söker?
En användare behöver annat innehåll i en ren informationssökning, än när det finns en tydligare köp-intention.
Allt ska inte anpassas / optimeras för SEO
Vi tror att det finns struktursidor på en webbplats som inte har några affärsdrivande sökningar det ska optimeras för. Till dessa kommer ofta Startsidan, Kontakta oss, Om oss, Våra tjänster med flera. Här finns det SEO-byråer som klämmer in och använder dessa sidor för att det är lätt att ranka. Men en topp-rankning är inte allt. Det måste även konverteras till något med någon nivå av värde.